Puedes modificar el texto de esta barra manualmente.
Anaksoleh~: Wahai sahabat yang ikhlas...

Wahai sahabat yang ikhlas...

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG..
SELAWAT & SALAM KE ATAS NABI JUNJUNGAN KITA S.A.W.YA ALLAH, BERKATILAH KELUARGA DAN SAHABAT BAGINDA...“Segala puji-pujian hanya layak bagi-Mu, Ya Allah . Yg menghidupkan aku hari ini utk terus dapat melihat alam ini.”
“Allah itu Amat Pengasih terhadap semua makhluknya. Dan Allah mewajibkan agar kita berkasih sayang sesama manusia (Ukhuwwah Fillah)"
ASSALAMU’ALAIKUM WARAHMATULLAH...

Apa khabar wahai saudaraku muslimin muslimat, Semoga sihat hendaknya disamping menjalani tanggungjawab seharian..Di dido’akan agar antum semua diredhai dan sentiasa di bawah lindungan-Nya. Insya-Allah.... Cabaran yang kita hadapi adalah dugaan bagi menguji tahap kesabaran kita..serta melihat sekuat dan sejauh mana keimanan kita....Moga kita semua di berikan kekuatan di dalam menghadapi ujian, mehnah dunia ini...dan dipermudahkan urusan..Amin...

Dikesempatan ini ana ingin memohon maaf di atas segala kesilapan samada yang disedari atau tidak.Juga jika mssg /email ni terlalu panjang. (kalau tak sempat baca boleh sambung2 baca email ni he.he.. ) Selain tu mintak maaf juga jika terlewat balas email/tak balas dan sebagainya.. kepada yg memberikan email berbentuk.... article Islamic..yg memberi maklumat ..renungan dan lain-lain tu...TERIMA KASIH..Moga Allah meredhai dan menerima amalan kita di dunia ni...... Jazakallahu khairan..kathiran.


Pesanan @ ingatan bersama:
-Mari kita memaartabatkan Takwim Islam (Kalender ISLAM/Hijrah) kerana kita lihat ramai antara kita yang tidak mengingati hari bulan di dalam kalender Hijrah. Hari ni berapa hari bulan dlm tahun Hijrah?

-Bersama mendidik dan mengawal nafsu..kerana nafsu itu sentiasa mengajak ke arah kejahatan....khususnya nafsu Amarah..

-Media elektronik ( internet ) blh digunakan sbg saluran utk amar ma’ruf nahi mungkar...betul tak?

-Akhlak amat penting dlm Islam...kalau ilmu tinggi tetapi tak baik tingkah laku..tak ok jugak kan.. so...sama-sama kita bentuknya..Insya-Allah...

-Jom kita jauhi rokok..he.he..pasal dia merbahayakan kesihatan..Tak caye? tanye doktor hm...cakap pasal rokok ni ada satu petikan yg ana ambil dr majalah sekolah dulu2...baca yea...

( ROKOK )
Kata doktor : “ Rokok adalah pembunuh”

Amaran kerajaan : “Merokok Membahayakan kesihatan”

Keputusan Majlis Fatwa: “Menghisap rokok-HARAM” ( Wallahu’alam )

Kata penagih rokok : “Wanita tidak merokok tetapi mati juga”

Kata penanam tembakau: “Kami rasa serba salah itulah pencarian kami tanah kami sesuai utk menanam tembakau.”

Kata yg berhenti rokok: “Gantikan rokok dgn minum air Yasin”
Berjanjilah semua utk tidak merokok.

Kata Pengilang Rokok: “ Usahlah bising . Hari demi hari kilang kami semakin besar. Hasil kami semakin bertambah.”

(Walau bagaimanapun..perubahan perlulah dgn perlahan-lahan... tul tak...so yakinlah anda mampu melakukannya..anda mampu tuk berhenti..Insya-Allah..but up to u.. )

-Sahabat yang baik adalah yg sentiasa membantu kita utk melakukan kebaikan juga sentiasa menegur kesalahan kita (kalau salah tolong le tegur kiter yeak)

-Dengan mengingati Allah hati kan tenang.....jom kita sama2 mengamalkan zikir tasbih dan sebagainya agar ketenangan ditemui..Insya-Allah..

-Aurat kite kena jage bebaik...khususnya kaum muslimat.....labuhkan tudung hingga menutupi dada...

-Utk yg suka chat...kita cuba gunakan dia ke arah kebaikan Insya-Allah....dan kalau rajin/sudi tu jenguk/singgahle di # ikhlas & #mukhlisin ( server webnet – tu # ana :) ( selain tu jom kita sopport # yg berunsurkan Islamic dan ilmiah ..spt surau, masjid, lembahnil, amaneh, madiwa, taubat, ilmu, ghadir dll....yg tak disebutkan... Juga pesanan buat member2 di perantauan....yg duk kat cairo ke ..dll..tu..kalau chat jgn sampai lupa semua nya.he.he..yea la...chat2 gak but study ...... hm...kalau tak timbul problem tu lain citer...but sekiranya dah ada cabaran ...disebabkan irc dll tu jadikan ia sbg ingatan di masa akan datang ok..Insya-Allah

-Tak dilupakan juga nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK yang akan kita temui Insya-Allah pada bulan 11 ni

-Jadikan add hp ni sebagai simpanan utk dibuka dan dijadikan panduan buat kita insya-Allah... ( kalau ade add hp yg bermanafaat dan ilmiah...leh le kasi kat ana yea)
tazkirah.cjb.netmembers.tripod.com/muzakarah//fin97.tripod.comalmawaddah.cjb.netislamika.tripod.comharakahdaily.comsedar.cjb.net

-Sahabat2..di sini ana nak kongsi pengetahuan / kegembiraan iaitu ..ana tlh menjumpai beberapa buku yg menarik dan byk faedahnya jika kita memanafaatkannya... serta mmg ISLAMIC le...tapi buku ni kat M’sia la..dan...sekiranya sahabat2 dah menemuinya tak mengapa.. dah tuk yg belum lagi membacanya...blh le kalau nak cari buku seperti ni..( ana jumpe & borrow kat library )
Ia merupakan, “ Siri Novel Sufi” yang mempunyai berbagai tajuk ..
Terbitan Perniagaan Jahabersa , No. 15, Jalan Dataran 3/3 Taman Kempas, 81200 Johor Bahru, Johor (
Tel : 07-2351602 )
email:
Antara bukunya yg ditemui tu:

Kerana cintaNya ( Noraini Abd Hamid )Aruneb binti Ishak ( Nor Atiqah Ghazali )Pengorbanan Membawa Tuah ( Nor Atiqah Ghazali )

Persoalan: (kpd yg sudi menjawab terima kasih ..Jazakallahu khair..)Kpd yg tau serba sedikit maklumat blh send to me... (tak kisah soalan yg mana satu nak jawab pun)
1) PERJUANGAN KEMERDEKAAN DI TANAH MELAYU DARI GOLONGAN BERPENDIDIKAN AGAMA
DI TANAH MELAYU ( M’SIA ) SELAIN PERJUANGAN UMNO DAN LAIN2 PARTI POLITIK...
2) MASYARKAT MUSLIM DI ASIA TENGGARA
3) PEMBENTUKAN KERAJAAN ISRAEL; SEJARAH DAHULU DAN SEKARANG....
4) Pendapat anda tentang sejauh mana IRC/internet memberi kesan yg positif
pd umat ISLAM?
5) DOA QUNUT....ADAKAH HANYA DI DALAM SOLAT SUBUH SAHAJA?

KONGSILAH ILMU DGN MEMBER2 LAIN..SEKALI YEA...Blh send kat member lain...Insya-Allah

HIMPUNAN KISAH-KISAH LUCU ( 3003 SENYUM )
BERKONGSI RASA DGN ORG MISKIN
Suatu hari keadaan cuaca sangat sejuk & semua org memakai baju tebal utk
menghangatkan badannya. Walau demikian. Mrk masih menggigil kesejukan juga.
Akan tetapi aneh bagi Bisyr bin Haris. Beliau tidak berusaha utk menghangatkan badannya, malah sebaliknya beliau telah menanggalkan bajunya & membiarkan dirinya kesejukan sambil menggigil.
“ Wahai Abu Nashr! Dalam keadaan cuaca yg sangat sejuk begini semua org tlh memakai & menyelimuti badannya dgn baju tebal agar tidak kesejukan. Akan tetapi sebaliknya engkau menganggalkan bajumu & tinggal dlm keadaan sejuk.” Tegur temannya.
“ Aku teringat kpd org-org miskin. Aku tidak punya wang utk memberikan
pertolongan kpd mrk, oleh krn itu aku ingin berkongsi derita bersama mereka
& ingin merasa penderitaan mereka.” Kata Bisyr.
AKU SUDAH MATI
Dua org sufi bertemu & saling mengingatkan akan kematian. Mereka adalah
Abdullah Al-Manazil & Abu Ali Al-Thaqafi.“ Wahai kawanku Abu Ali! Hendaklah engkau sentiasa bersedia utk mati.” Kata
Abdullah Al-Manazil.“ Engkau juga mesti bersedia utk itu, wahai kawan.” Balas Abu Ali Al-Thaqafi.“ Nah, ini aku sudah mati wahai kawan.” Kata Al-Manazil.Abu Ali terperanjat lalu menggongcang-goncang tubuh Al-Manazil, ternyata
beliau tlh wafat. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un.

0 comments: